Sök:

Sökresultat:

17965 Uppsatser om Ängel bland skuggor - Sida 1 av 1198

Ett magisterexamensarbete sprunget ur en fascination för skuggor

Hur kan man pÄvisa skuggans mervÀrde och ge den en inte sÄ fullt underordnad roll? Jag vill skapa nÄgot som berikas av skuggan och som blir mer fullkomligt tackvare sina skuggor..

LĂ„nga skuggor med shadow maps

Skuggor i 3D-miljöer Àr ett mycket efterforskat omrÄde, och detta arbete koncentrerar sig pÄ shadow map-algoritmen. Det finns ett problem med denna algoritm, för dÄ en shadow map projiceras pÄ en yta som Àr större Àn sig sjÀlv sÄ bildas stora trappstegseffekter, vilket kallas aliasing. Problemet som har undersökts Àr hur olika shadow map-algoritmer i en miljö med lÄnga skuggor beter sig, dÀr ett minimerat antal artefakter sÄ som brus och aliasing Àr synligt. För detta undersöktes Percentage-Closer Filtering (PCF), som Àr en variant av shadow map, med olika samplingstekniker ? och Àven en vidarebyggnad med Percentage-Closer Soft Shadow (PCSS) implementerades.

Utan en berĂ€ttelse finns inget liv : En narratologisk studie av Niklas RĂ„dströms roman Ängel bland skuggor

Syftet med att analysera Niklas Radstrom roman Ängel bland skuggor ur ett narratologisktperspektiv ar att undersoka vilka narrativa grepp Radstrom har anvant nar han forfattatromanen, hur han har anvant dem och hur det paverkar lasningen av romanen. Syftet ar ocksaatt larare och elever ska kunna anvanda uppsatsen som ett verktyg for att upptackainfallsvinklar de kan anvanda i ett arbete med romanen, bade vad galler innehall och form.Jag kommer i uppsatsen att avsloja Ängel bland skuggors upplosning. Om en eventuell lasareav denna uppsats inte har last romanen ar det viktigt att tanka pa. De narratologiska aspektersom anvands i analysen av romanen ar framfor allt intrig, karaktarer, miljo, tid, berattare ochberattelsenivaer. Aven Radstroms anvandning av Orfeusmyten som grund for berattelsensskeende kommer analyseras.

Skuggor av glas

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

Gustav Vasa 1523-1528 : Legitimitetsstrid och kungaberÀttelse

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

Hem och hushÄll : synen pÄ genus och ekonomi i Sverige 1770 ? 1790

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

Den moderna civilisationens plÄgoris : Den medicinska diskussionen om diffusa mag- och tarmbesvÀr i Sverige 1950-1965

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

Skugga

Examensarbetet behandlar skuggor i frÀmst fotografisk konst. FrÄgestÀllningen lyder. Vad Àr skuggor? Hur kan de anvÀndas i konst? Jag avser genom dessa frÄgor att finna exempel i konsten och sÀtta fokus pÄ de egenskaper skuggan kan ge en bild. Skuggan kan exempelvis fungera som en hÀnvisning till minnet, som en frÀmmandegörande betydelse eller göra att det sker en fördröjning vid betraktandet av en bild.

Arya och Nasuada?Sidekicks eller HjÀltinnor? : En studie i personlighet och utveckling hos tvÄ kvinnliga karaktÀrer ur Inheritance Cycle av Christopher Paolini

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

Metoder för förbÀttrad rumsuppfattning i körsimulatorer

Körsimulatorer Àr idag en mycket viktig resurs för att utföra studier med fokus pÄ förarbeteende. SÄ vÀl full kontroll överscenario och miljö som kostnad och sÀkerhet Àr aspekter som gör det fördelaktigt att utföra simulatorstudier gentemotstudier i den riktiga trafiken.Ett problem med körsimulatorer Àr att bilden projiceras pÄ en tvÄdimensionell skÀrm, vilket begrÀnsar förarens förmÄga attuppskatta avstÄnd och hastighet. Det Àr allmÀnt kÀnt att avstÄnd och hastighet underskattas i körsimulatorer.MÄlet med examensarbetet var att hitta metoder som kan ge förbÀttrad avstÄndsbedömning i körsimulatorer och underprojektet implementerades och testades rörelseparallax samt skuggor, med största fokus pÄ det förstnÀmnda.I slutet av projektet genomfördes ett simulatorförsök för att utvÀrdera effekten av rörelseparallax. Tio försökspersoner fickgöra tvÄ körningar vardera i VTI:s Simulator III-anlÀggning, den ena med rörelseparallax aktiverat och den andra meddetsamma inaktiverat. Scenariot som utspelade sig under körningarna innehöll ett flertal omkörningssituationer samt etthastighetsuppfattningstest.Resultaten frÄn simulatorförsöket visade att försökspersonerna tenderade att placera sig lÀngre frÄn mittlinjen nÀrrörelseparallax var aktiverat i de situationer som sikten skymdes av framförvarande fordon..

PÄverkan av skuggor frÄn vindkraftverk

To get rid of our dependence on fossil fuels we need to make use of renewable energy sources like wind power to a greater extent. Even though wind power is a renewable energy source it can still cause some problems for the close environment. One of the problems is shadow flickering. When the sun is low and the wind blows in a direction so that the rotor blades are positioned at right angles to the sunbeams and ?cut? the sunbeams off.

NÀr mÀnniskor dör blir deras skuggor kvar : BegÀrstrianglar och bildsprÄk i Stig Dagermans drama Skuggan av Mart

This paper examines the structure of The Golden Notebook and in which way it reflects thethemes in the novel. This paper also describes the context of the 1960`s in which a certaintype of ideas were developing and wants to place The Golden Notebook in this context. Finallythe paper investigates what can be understood by reading the novel as a part of that context..

PrestandajÀmförelse mellan shadow mapping och shadow volumes i Direct3D 10

Skuggor Àr centrala för hur mÀnniskan uppfattar vÀrlden. Inom datorspel och andra interaktiva 3D-applikationer Àr det viktigt att underlÀtta förstÄelsen av scenen och det finns Àven ofta en stark vilja att skapa realistiska miljöer. Detta samt att skuggsÀttning Àr en komplicerad och prestandakrÀvande operation gör det till ett viktigt omrÄde inom realtidsgrafik. Vi undersöker i denna avhandling relationen mellan prestandan (renderingstiden) för de tvÄ populÀra metoderna för skuggsÀttning inom realtidsgrafik, shadow mapping och shadow volumes. Undersökningen avgrÀnsas till tvÄ utvalda varianter av de ursprungliga algoritmerna.

Concrete - en mönsterkollektion för modetextilier

Mitt examensarbete bestÄr av en mönsterkollektion för modetextilier. Kollektionen bestÄr av sex mönster dÀr jag har anvÀnt digitaltryck och laserskÀrning pÄ olika typer av siden. Jag har hÀmtat inspiration till kollektionen frÄn mina intryck av London dÀr jag vistades i fyra mÄnader under hösten 2011. Med London som utgÄngspunkt har jag samlat bilder för att hitta en stÀmning att arbeta med. UtifrÄn bilderna valde jag tre ledord att basera min skissprocess pÄ, dvs.

PrestandajÀmförelse mellan shadow mapping och shadow volumes i Direct3D 10

Skuggor Àr centrala för hur mÀnniskan uppfattar vÀrlden. Inom datorspel och andra interaktiva 3D-applikationer Àr det viktigt att underlÀtta förstÄelsen av scenen och det finns Àven ofta en stark vilja att skapa realistiska miljöer. Detta samt att skuggsÀttning Àr en komplicerad och prestandakrÀvande operation gör det till ett viktigt omrÄde inom realtidsgrafik. Vi undersöker i denna avhandling relationen mellan prestandan (renderingstiden) för de tvÄ populÀra metoderna för skuggsÀttning inom realtidsgrafik, shadow mapping och shadow volumes. Undersökningen avgrÀnsas till tvÄ utvalda varianter av de ursprungliga algoritmerna.

1 NĂ€sta sida ->